MATERIAŁY METODYCZNE do AUDYCJI MUZYCZNYCH:
MATERIAŁY DO AUDYCJI
MUZYCZNYCH
Wydawnictwo Muzyczne “CONTRA” proponuje skorelowane
całościowo materiały do nauki audycji muzycznych w szkole
muzycznej I stopnia. Podstawą programową jest “Program
nauczania szkoły muzycznej I stopnia – Umuzykalnienie z
audycjami” zatwierdzony przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Ramowy ten program został następnie przez nas rozszerzony ze
względu na dodawanie praktycznego materiału dydaktycznego dla
pedagogów oraz na stworzenie możliwości korzystania z tych
materiałów także przez uczniów szkół muzycznych II stopnia.
Materiały do audycji muzycznych stanowią następujące pozycje:
I. 1) AUDYCJE
MUZYCZNE tom I
Podstawy teorii literatury muzycznej
2) AUDYCJE
MUZYCZNE tom II
Podstawy teorii literatury muzycznej
3) AUDYCJE
MUZYCZNE tom III część 1
Podstawy historii muzyki
4) AUDYCJE
MUZYCZNE tom III część 2
Podstawy historii muzyki
“Audycje muzyczne – Podstawy teorii literatury muzycznej”
tom I i II obejmują podstawowy zakres pojęć muzycznych, a
także zawierają wiadomości z zakresu budowy utworu muzycznego.
Jako zagadnienia muzyczne przedstawione w nich zostały:
a) Podział muzyki
b) Aparat wykonawczy utworów muzycznych (Muzyka instrumentalna
– Muzyka wokalna – Muzyka wokalno-instrumentalna)
c) Elementy dzieła muzycznego
d) Budowa dzieła muzycznego
e) Zasady kształtowania utworu muzycznego
f) Faktura utworu muzycznego
g) Formy polifoniczne
h) Muzyka absolutna i programowa
i) Kompozytorzy popularnych etiud i sonatin
j) Muzyka sceniczna
Obszernie opisane zostały także tańce, jako:
a) Tańce stylizowane
b) Polskie tańce ludowe i stylizowane
c) Stylizacja muzyki ludowej różnych narodów.
W tomie I i II “Audycji muzycznych” przedstawione zostały
takie formy, jak:
a) Pieśń zwrotkowa
b) Trzyczęściowa forma ABA
c) Rondo
d) Suita barokowa
e) Wariacje i technika wariacyjna
f) Allegro sonatowe
g) Formy jednoczęściowe i cykliczne
Wszystkie wprowadzane zagadnienia oraz formy muzyczne zawierają
wykazy z zakresu literatury muzycznej. Uczeń zaznajamia się z
całym przekrojem literatury, a wszystkie pojęcia i formy
zawierają przykłady muzyczne z różnych epok: od muzyki
renesansowej do współczesnej.
Dzięki temu pedagog ma możliwość dobrania odpowiedniej
literatury w zależności od upodobań, jak również
zaopatrzenia szkoły w odpowiednią płytotekę. Jednocześnie
uczeń poznaje tytuły dzieł kompozytorów z różnych epok,
które charakteryzują omawiane na lekcjach zagadnienia.
“Audycje muzyczne – Podstawy historii muzyki” tom III
składa się z dwóch części i obejmuje wiadomości z zakresu
historii muzyki w połączeniu z literaturą muzyczną. Część
I zawiera okres od średniowiecza i pierwszych zabytków polskich
do około II połowy XIX wieku. Część II rozpoczyna się od
okresu szkół narodowych i prowadzi przez cały XX wiek
stanowiąc pierwszą próbę podsumowania minionego stulecia.
Każda nowa epoka muzyczna omówiona jest najpierw w sposób
ogólny, a następnie podane są charakterystyczne dla niej
formy. Życie i twórczość kompozytorów danego stylu opisane
są głównie pod kątem przybliżenia ich osobowości
twórczych. Dokonany został również podział ich twórczości
poprzez wypunktowanie odpowiedniej faktury muzycznej zastosowanej
przez kompozytora (np. dzieła orkiestrowe, koncerty
instrumentalne, muzyka kameralna, pieśni, muzyka wokalna, formy
wokalno-instrumentalne itp.). Takie przedstawienie twórczości
kompozytorów ma niewątpliwie wpływ na szybkie zapamiętywanie
materiału przez ucznia.
II. TEMATY
MUZYCZNE - zapis
nutowy (4 książeczki)
Wybór tematów muzycznych dokonany został według
zamieszczonych wykazów literatury w “Audycjach muzycznych”
tom I, II, III (część 1 i 2). Obejmuje on nutowe przykłady
muzyczne charakterystyczne dla opisanych wcześniej zagadnień.
Zapis tematów muzycznych ma głównie postać fortepianową,
przy utworach solowych najczęściej są to 3 systemy (solista i
fortepian), utwory chóralne mają kilka systemów
pięcioliniowych. Muzyka wokalna posiada teksty literackie (w
języku polskim lub oryginalnym zapisanym przez kompozytora).
“Tematy muzyczne” I i II posiadają często tonacje
uproszczone, o mniejszej ilości znaków przykluczowych.
W “Tematach muzycznych” III (część I i II) utwory mają
tonacje oryginalne, wyznaczone przez twórcę.
Tom I “Tematów muzycznych” zawiera 128 przykładów
muzycznych, tom II – 170, tom III część 1 – 188, tom III
część 2 – 86. W sumie “Tematy muzyczne” - to 572
utworów. Klamrą spinającą są tu utwory odległych epok
(“Bogurodzica” i utwór Erica Satie), które nie posiadają
podziału na takty. W całości “Tematów muzycznych” zawarte
zaś są najpiękniejsze, najbardziej wartościowe tematy
reprezentatywne dla kompozytorów wszystkich epok.
III. TEMATY
MUZYCZNE - 7 płyt CD
“Tematy muzyczne” wydane w formie zapisu nutowego zostały
nagrane na płyty CD. Każdy utwór ma dokładnie taką samą
ilość taktów w nutach i na płytach. Ze względu na dużą
liczbę znajdujących się dzieł, powstały 3 albumy dwupłytowe
i 1 płyta pojedyncza.
Zastosowana została zasada, że najbardziej wartościowa nauka
to możliwość śledzenia przebiegu utworu muzycznego przez
ucznia jednocześnie poprzez obserwację zapisu nutowego i
słuchanie odtwarzanego fragmentu utworu.
Płytoteki znajdujące się w szkołach muzycznych z pewnością
są odpowiednio wyposażone, stąd niewątpliwie nadal należy
dobierać utwory o wysokich walorach wykonawczych. Ze
zrozumiałych powodów są to również niejednokrotnie dzieła
znacznie lepiej nagrane technicznie, ze zrozumiałych zresztą
powodów.
Nasze materiały do audycji muzycznych są pierwszą w Polsce
pionierską próbą pomocy dla uczącego pedagoga, a on sam
dobiera sposób prezentacji danego utworu według swojego
uznania.
Oprócz wykorzystania “Tematów muzycznych” na lekcjach
audycji pedagodzy różnych przedmiotów ogólnokształcących
znajdą tu także różnorodny materiał do prowadzenia lekcji
np. kształcenia słuchu czy chóru.
Tematy muzyczne nagrane przez nas na płyty pełnią funkcję
poznawczą, w tym także do rozpoznawania utworów przez uczniów
(stąd również zainteresowanie uczących się w szkołach
muzycznych II stopnia).
Szkoła muzyczna w każdym środowisku tworzy w założeniu
kulturę muzyczną swego otoczenia. Również rodzice uczniów
mają teraz także możliwość słuchania w domu najbardziej
znanych i wartościowych utworów muzycznych. Stąd funkcja
umuzykalniania społeczeństwa realizowana przez szkołę może
rozszerzać się poprzez praktyczne zaznajamianie szerokiego
kręgu odbiorców z bogatą literaturą muzyczną polską i obcą
wszystkich epok.
Liliana Zganiacz-Mazur