MATERIAŁY METODYCZNE do KSZTAŁCENIA SŁUCHU:
MATERIAŁY DO
KSZTAŁCENIA SŁUCHU
Wydawnictwo Muzyczne “CONTRA” proponuje skorelowane
całościowo materiały do nauki kształcenia słuchu w klasach
I-VI szkoły muzycznej I stopnia. Podstawą wprowadzenia
kolejnych zagadnień są dwa programy zatwierdzone przez
Ministerstwo Kultury i Sztuki: “Program nauczania szkoły
muzycznej I stopnia – Umuzykalnienie i rytmika” oraz
“Program nauczania szkoły muzycznej I stopnia –
Umuzykalnienie z audycjami”.
Materiały do kształcenia słuchu stanowią następujące
pozycje:
1) SOLFEŻE – 6 książek dla klas I-VI
W każdej książce na początku zamieszczony jest program
odpowiedniej klasy do przerobienia w roku szkolnym. Materiał
muzyczny został podzielony na poszczególne działy pod kątem
typów ćwiczeń. W klasach I-VI są to więc:
a) ćwiczenia melodyczne
b) ćwiczenia melodyczno-rytmiczne
c) ćwiczenia rytmiczne
W klasach IV-VI typy ćwiczeń są stopniowo rozszerzane i
zawierają :
a) ćwiczenia melodyczne jednogłosowe
b) ćwiczenia melodyczne w dwugłosie
d) ćwiczenia rytmiczne jednogłosowe i dwugłosowe
e) trzygłosowe konstrukcje harmoniczne
Umieszczony materiał muzyczny wprowadzany jest na przykładach z
muzyki ludowej, popularnej oraz z literatury muzycznej. Uczniowie
mają możliwość praktycznego poznania utworów kompozytorów
polskich i obcych od epoki renesansu do współczesności.
Kompozycje wokalne polskich twórców najczęściej posiadają
teksty literackie.
2) PŁYTY
CD – 7 płyt dla
klas I-VI
Są to płyty z pełnymi nagranymi ćwiczeniami z powyższych
solfeży. Klasy I-V posiadają po jednej płycie, klasa VI –
dwie płyty.
Płyty CD stanowią pomoc dydaktyczną dla pedagoga, polecane są
one także do pracy samodzielnej ucznia w domu.
3) ZESZYTY
ĆWICZEŃ I DYKTAND
dla klas I-VI semestr 1 i semestr 2 (po 6 książeczek)
Zeszyty zawierają materiał problemowo ustawiony według
ćwiczeń solfeżowych dla odpowiedniej klasy i stanowią
podstawę samodzielnej pracy ucznia na lekcji, a także w domu.
Zamieszczone są tutaj ćwiczenia melodyczne, rytmiczne oraz
krzyżówki i zagadki muzyczne. Wyjątkową tematykę na lekcjach
kształcenia słuchu są dyktanda muzyczne. W “Zeszytach
ćwiczeń i dyktand” każda klasa posiada zestaw około 100
dyktand. Zamieszczone dyktanda mają różnoraki charakter i
obejmują dwa działy:
1) Dyktanda melodyczne: a) zwykłe; b) pamięciowe; c) z
“szyfrem”; d) funkcyjne; e) w rozszerzonej tonalności; f) z
akompaniamentem; g) atonalne; h) 2-głosowe dyktanda melodyczne;
i) 2-głosowe dyktanda harmoniczne; j) dyktanda – kadencje; k)
z akordem D7.
2)Dyktanda rytmiczne: zwykłe i pamięciowe 1-głosowe oraz
2-głosowe.
4) DYKTANDA – 6 zeszytów dla klas I-VI
“Dyktanda” stanowią nutowy zapis dyktand zamieszczonych w
“Zeszytach ćwiczeń i dyktand” semestr 1 i 2. Klasy I-IV
zawierają po 96 dyktand, klasa V posiada 94 dyktanda, klasa VI
zaś 87 rozbudowanych dyktand. Dyktanda stanowią wyjątkową
pomoc dydaktyczną w pracy pedagoga.
5) PŁYTY
CD – 6 płyt z
nagranymi dyktandami
Zapis nutowy dyktand wraz z płytami CD dotyczy lekcji
kształcenia słuchu, ale także może zostać użyty w pracy
samodzielnej ucznia. Uczeń może bowiem również w domu
ćwiczyć z płyty pisanie dyktand, a potem sprawdzać swoją
pracę z zapisem nutowym odpowiedniego dyktanda.
6) TESTY dla uczniów – 6 książeczek dla klas I-VI
“Testy” zawierają materiały sprawdzające wiedzę z
kształcenia słuchu (i rytmiki) dla uczniów. Są to testy
melodyczne i rytmiczne podsumowujące przerobione poszczególne
działy, a także testy półroczne i roczne.
Materiały te znajdują zastosowanie w pracy uczniów na
sprawdzianach i egzaminach. Mogą być także podstawą własnej
kontroli uczniów nabytych przez nich wiadomości i
umiejętności.
7) TESTY materiały metodyczne – 6 książeczek dla
klas I-VI
“Testy” dla pedagogów stanowią nutowy (niekiedy
przykładowy) zapis odpowiedzi testów dla uczniów. Oprócz
zastosowania ich przez pedagogów mogą służyć także uczniom
(i ich rodzicom) do kontroli oraz samodzielnej pracy, także w
domu.
Wszystkie materiały do kształcenia słuchu Wydawnictwa
Muzycznego “CONTRA” są ściśle zintegrowane i zawierają
pełen zakres obowiązujących zagadnień teoretycznych w szkole
I stopnia. Materiał muzyczny wprowadzany jest w sposób
przystępny i zajmujący dla ucznia. Nawet dyktanda stają się
dla nich ciekawą formą poznawczą i są chętnie przez nich
pisane.
Wszystkie pozycje związane z kształceniem słuchu są niezwykle
pomocne pedagogom, ale również można je stosować do pracy
samodzielnej ucznia w domu. Nasze materiały rozwijają wrodzone
zdolności muzyczne, zachęcają do dalszej nauki muzyki , a
także stanowią przygotowanie do nauki w szkole muzycznej II
stopnia.
Liliana Zganiacz-Mazur