KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Emilia Kotowska - Paweł Mazur
Kształcenie słuchu wydane przez Wydawnictwo Muzyczne
Contra jest to cykl książek obejmujący swoim zakresem
cały materiał do szkół muzycznych I stopnia.
Materiał podzielony jest na 6 klas i opiera się
głównie na obowiązującym programie nauczania.
Poszczególne zagadnienia objaśnione są w każdej
części w sposób dostępny, według pewnych zasad. Dla
uczniów klas I - III podany został najpierw materiał
teoretyczny, a następnie jego utrwalenie poprzez
ćwiczenia pisane (w połączeniu z kaligrafią
muzyczną), ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia melodyczne i
dwugłosowe ćwiczenia rytmiczno - melodyczne. Po każdym
dziale tematów znajdują się ćwiczenia sprawdzające.
Zastosowana została forma rozmowy z uczniami, co
ułatwia i uatrakcyjnia naukę. Materiał teoretyczny
omawia Muzykuś, ćwiczenia melodyczne wprowadza
Melodyjka, ćwiczenia rytmiczne - Rytminka, a ćwiczenia
sprawdzające - Testuś.
Wszystkie tematy opracowane są za pomocą dużej ilości
ćwiczeń, melodii oraz piosenek.
Mamy nadzieję, że publikacja ta będzie interesująca
dla pedagogów. Przystępna forma prezentacji zagadnień
może być także pomocą dla rodziców uczących się
dzieci.
|
cena F2
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 1
Zagadnienia
zawarte w książce:
Klucze muzyczne - Klucz wiolinowy - Klucz basowy.
Ćwierćnuta - Pauza ćwierćnutowa.
Takt 2/4 - Metrum 2/4.
Nazwy dźwięków (g sol, f fa, e mi).
Taktowanie w metrum 2/4.
Półnuta - Pauza półnutowa.
Takt 3/4 - Metrum 3/4.
Nazwy dźwięków (d re, c do).
Taktowanie w metrum 3/4.
Repetycja - Volta.
Cała nuta - Pauza całonutowa.
Takt 4/4 - Metrum 4/4.
Nazwy dźwięków (a la).
Taktowanie w metrum 4/4.
Ósemka - Pauza ósemkowa
Nazwy dźwięków (h si).
Szesnastka - Pauza szesnastkowa.
Uzupełnianie ćwierćnutowe.
Gama C-dur - Półton - Sekunda mała - Cały ton -
Sekunda wielka - Dźwięk toniczny w gamie C-dur -
Dźwięk prowadzący w gamie C-dur - Trójdźwięk
toniczny w gamie C-dur - Utrwalanie w tonacji C-dur.
Linie dodane dolne i górne .
Przedłużanie wartości rytmicznych - Fermata - Kropka
przy nucie - Półnuta z kropką - Łuk.
Interwały - Tercja - Kwinta - Oktawa.
Znaki chromatyczne - Krzyżyk - Bemol - Kasownik.
Trójdźwięk durowy i molowy. |
cena F2
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 2
Zagadnienia
zawarte w książce:
Gama G-dur - Tetrachordy w gamie G-dur - Półtony w
gamie G-dur - Dźwięk prowadzący w gamie G-dur -
Utrwalanie w tonacji G-dur.
Triada harmoniczna - Triada harmoniczna w gamie C-dur -
Triada harmoniczna w gamie G-dur.
Ćwierćnuta z kropką.
Uzupełnienie ósemkowe.
Oznaczenia dynamiki.
Gama F-dur - Tetrachordy w gamie F-dur - Półtony w
gamie F-dur - Dźwięk prowadzący w gamie F-dur -
Utrwalanie w tonacji F-dur - Triada harmoniczna w gamie
F-dur.
Takty ćwierćnutowe - Takt 5/4 - Metrum 5/4 - Taktowanie
w metrum 5/4 - Takt 6/4 - Metrum 6/4 - Taktowanie w
metrum 6/4.
Grupy szesnastkowe powstałe z połączenia dwóch
szesnastek.
Da capo al Fine.
Gama D-dur - Tetrachordy w gamie D-dur - Półtony w
gamie D-dur - Dźwięk prowadzący w gamie D-dur - Triada
harmoniczna w gamie D-dur - Utrwalanie w tonacji D-dur.
Grupy szesnastkowe powstałe z połączenia trzech
szesnastek.
Oznaczenia artykulacji - Legato - Staccato.
Triola ósemkowa.
Przedtakt.
Gama C-dur - Gama c-moll harmoniczna.
Tempo.
Podwójna prędkość, Podwójne zwolnienie.
Interwały - Prymy - Sekunda - Tercja - Kwarta - Kwinta -
Oktawa. |
cena F3
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 3
Zagadnienia
zawarte w książce:
Gama B-dur - Półtony w gamie B-dur - Dźwięk
prowadzący w gamie B-dur - Triada harmoniczna w gamie
B-dur - Utrwalanie w tonacji B-dur.
Takty ósemkowe - Takt 3/8 - Metrum 3/8 - Taktowanie w
metrum 3/8.
Zależności między tonacjami .
Gama a-moll - Gama a-moll eolska (naturalna, pierwotna) -
Tetrachordy w gamie a-moll eolskiej - Półtony w gamie
a-moll eolskiej - Gama a-moll harmoniczna - Tetrachordy w
gamie a-moll harmonicznej - Półtony w gamie a-moll
harmonicznej - Gama a-moll dorycka - Tetrachordy w gamie
a-moll doryckiej - Półtony w gamie a-moll doryckiej -
Gama a-moll melodyczna - Tetrachordy w gamie a-moll
melodycznej - Półtony w gamie a-moll melodycznej -
Tetrachordy w odmianach gamy a-moll - Dźwięk
prowadzący w gamie a-moll - Trójdźwięk toniczny w
gamie a-moll - Triada harmoniczna w gamie a-moll -
Utrwalanie w tonacji a-moll.
Takty ósemkowe złożone regularne - Takt 6/8 - Metrum
6/8 - Taktowanie w metrum 6/8.
Gama e-moll - Gama e-moll eolska (naturalna, pierwotna) -
Gama e-moll harmoniczna - Gama e-moll dorycka - Gama
e-moll melodyczna - Tetrachordy w odmianach gamy e-moll -
Dźwięk prowadzący w gamie e-moll - Triada harmoniczna
w gamie e-moll - Utrwalanie w tonacji e-moll.
Takty ósemkowe złożone regularne - Takt 9/8 - Metrum
9/8 - Taktowanie w metrum 9/8 - Takt 12/8 - Metrum 12/8 -
Taktowanie w metrum 12/8.
Gama d-moll - Gama d-moll eolska (naturalna, pierwotna) -
Gama d-moll harmoniczna - Gama d-moll dorycka - Gama
d-moll melodyczna - Tetrachordy w odmianach gamy d-moll -
Dźwięk prowadzący w gamie d-moll - Triada harmoniczna
w gamie d-moll - Utrwalanie w tonacji d-moll.
Synkopa - Synkopa przez łuk - Synkopa przez wartość -
Synkopa w grupach szesnastkowych.
Uzupełnienie szesnastkowe.
Uzupełnienie ósemkowe w taktach ósemkowych.
Grupowanie wartości ósemkowych - Grupowanie ósemek w
taktach ćwierćnutowych - Grupowanie ósemek w taktach
ósemkowych.
Polifonia - Polimetria - Polirytmia.
Interwały - Pryma czysta - Sekunda mała, sekunda wielka
- Tercja mała, tercja wielka - Kwarta czysta - Kwinta
czysta - Oktawa czysta.
Trójdźwięki w gamach durowych (majorowych) -
Trójdźwięki w gamie C-dur - Trójdźwięki w gamie
G-dur - Trójdźwięki w gamie F-dur - Trójdźwięki w
gamie D-dur - Trójdźwięki w gamie B-dur.
|
cena F4
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 4
(z elementami
Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Gamy durowe (majorowe): Gama C-dur; Gama G-dur; Gama
F-dur; Gama D-dur; Gama B-dur.
Gamy molowe (minorowe): Gama a-moll; Gama e-moll; Gama
d-moll.
Interpretacja utworów muzycznych - Tempo (Agogika);
Dynamika; Artykulacja
Interwały.
Seksta.
Takty ćwierćnutowe - Takty proste.
Septyma.
Takty ćwierćnutowe - Takty złożone.
Przewroty interwałów.
Konsonanse i dysonanse.
Klucz basowy.
Interwały charakterystyczne - Tryton.
Nazwy oktaw.
Aparat wykonawczy utworów muzycznych: Instrumenty
muzyczne; Głos ludzki.
Gama h-moll.
Takty ósemkowe - Takty proste.
Zmienne metrum.
Takty ósemkowe - Takty złożone.
Kompozycja - Improwizacja.
Gama g-moll.
Transpozycja.
Analiza melodii.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach
ćwierćnutowych: Takty proste; Takty złożone.
Alteracje.
Utwory poza systemem dur-moll.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach ósemkowych:
Takty proste Takty złożone.
Interwały w gamach do 2 znaków: Interwały w gamach
durowych; Interwały w gamach molowych; Interwały w
oderwaniu od tonacji.
Trójdźwięki w gamach do 2 znaków: Trójdźwięki w
gamach durowych; Trójdźwięki w gamach molowych.
|
cena F4
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 5
(z elementami
Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Powtórzenie - Gamy durowe (majorowe): C-dur, G-dur,
D-dur, F-dur, B-dur.
Powtórzenie - Gamy molowe (minorowe): a-moll, e-moll,
h-moll, d-moll, g-moll.
Powtórzenie - Interwały.
Trójdźwięki - Przewroty trójdźwięków: Postać
zasadnicza; I przewrót; II przewrót.
Dominanta septymowa: D7 w gamach durowych; Rozwiązanie
D7 w gamach durowych; D7 w gamach molowych; Rozwiązanie
D7 w gamach molowych.
Gama A-dur.
Tonacja utworu - Tonacja utworu durowego.
Gama fis-moll.
Tonacja utworu molowego.
Regularny podział wartości rytmicznych: w dwudzielnym
układzie wartości rytmicznych, w trójdzielnym
układzie wartości rytmicznych.
Gama Es-dur.
Nieregularny podział wartości rytmicznych: w
dwudzielnym układzie wartości rytmicznych, w
trójdzielnym układzie wartości rytmicznych.
Gama c-moll.
Metrum - Miara metryczna - Takt - Oznaczenie taktowe:
Takty proste; Takty złożone: regularne, nieregularne.
Rodzaje półtonów: Półton diatoniczny; Półton
chromatyczny.
Podwójne znaki chromatyczne.
Enharmonia.
Ćwiczenia alterowane.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Chromatyzacja gam durowych (majorowych): regularna,
nieregularna.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych:
Takty ćwierćnutowe, ósemkowe, półnutowe,
szesnastkowe.
Interwały charakterystyczne w gamach do 3 znaków:
Tryton; Sekunda zwiększona - Septyma zmniejszona.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych: w
taktach złożonych regularnych; Takty: ćwierćnutowe,
ósemkowe, półnutowe, szesnastkowe.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych
nieregularnych: Takty ćwierćnutowe; Takty ósemkowe.
Przewroty trójdźwięków triady harmonicznej w gamach
do 3 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 3 znaków.
|
cena F5
|
KSZTAŁCENIE
SŁUCHU klasa 6
(z elementami
Audycji muzycznych)
Zagadnienia zawarte w książce:
Gamy durowe (majorowe) - Powtórzenie.
Gamy molowe (minorowe) - Powtórzenie.
Przewroty dominanty septymowej (D7): Postać zasadnicza
dominanty septymowej; I przewrót dominanty septymowej;
II przewrót dominanty septymowej; III przewrót
dominanty septymowej; Podsumowanie przewrotów D7.
Interwały w obrębie dwóch oktaw.
Dominanta nonowa: Dominanta nonowa w gamach durowych;
Rozwiązanie D9 w gamach durowych; Dominanta nonowa w
gamach molowych; Rozwiązanie D9> w gamach molowych.
Interpretacja muzyczna: Agogika - Tempo; Dynamika;
Artykulacja.
Gama durowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych
(półnutowe proste, ćwierćnutowe proste, ósemkowe
proste, Takty szesnastkowe proste).
Gama molowa z czterema krzyżykami przy kluczu.
Przekształcanie taktów.
Gama durowa z czterema bemolami przy kluczu.
Grupowanie wartości rytmicznych w taktach złożonych:
złożonych regularnych (półnutowe, ćwierćnutowe,
ósemkowe, szesnastkowe), złożonych nieregularnych
(pięcioczęściowe takty złożone nieregularne, takty
ćwierćnutowe, takty ósemkowe).
Gama molowa z czterema bemolami przy kluczu.
Alteracje.
Ćwiczenia poza systemem dur-moll.
Interwały zwiększone i zmniejszone.
Interwały charakterystyczne w gamach do 4 znaków:
Tryton; Sekunda zwiększona; Septyma zmniejszona; Kwarta
zmniejszona; Kwinta zwiększona.
Przedłużanie wartości rytmicznych - Dwie kropki.
Trójdźwięki w gamach do 4 znaków.
Dominanta septymowa w gamach do 4 znaków.
Dominanta nonowa w gamach do 4 znaków.
Koła kwintowe: Gamy krzyżykowe durowe; Gamy krzyżykowe
molowe; Gamy bemolowe durowe; Gamy bemolowe molowe.
System dźwiękowy.
Kadencje: Kadencje małe: doskonała, zawieszona,
plagalna (kościelna), zwodnicza (złamana); Kadencja
wielka: Kadencja wielka doskonała; Kadencje rozszerzone.
|